Eindejaarstips voor werkgever/werknemer
- Posted by Houweling accountants
- On december 20, 2017
1. Pas uw salarisadministratie aan
Per 1 januari 2018 krijgt u als werkgever te maken met het loonkostenvoordeel (LKV). Het LKV vervangt het systeem van premiekortingen. De overgang naar het loonkostenvoordeel vereist aanpassingen in uw salarisadministratie.
Let op
U dient er rekening mee te houden dat het LKV niet per aangifte loonheffingen in mindering mag worden gebracht op de af te dragen loonheffingen, zoals u dat gewend was met het systeem van premiekortingen. U krijgt het LKV jaarlijks achteraf eenmalig uitgekeerd. Dit betekent dat u in 2018 meer gaat afdragen in de aangifte loonheffingen omdat u geen premiekortingen in mindering meer kan brengen op de af te dragen loonheffingen. U ontvangt dan in 2019 het LKV.
U kunt onder voorwaarden een beroep doen op het overgangsrecht voor werknemers voor wie u in de laatste aangifte loonheffingen over het jaar 2017 premiekorting toepast. U heeft tot uiterlijk 1 mei 2018 de tijd om de benodigde acties uit te voeren, eventueel door middel van correctieberichten, om in aanmerking te komen voor het overgangsrecht.
Tip
U kunt nu alvast kijken welke groepen werknemers in aanmerking komen voor LKV en in kaart brengen voor welke werknemers u actie dient te ondernemen om overgangsrecht voor het LKV veilig te stellen. Ook kunt u alvast beoordelen welke aanpassingen in uw administratie noodzakelijk zijn om het LKV uit te voeren.
2. Bereken uw vrije ruimte
U moet aan het einde van dit jaar het totale fiscale loon van uw werknemers over het lopende jaar berekenen. Op basis van het fiscale loon berekent u de vrije ruimte en toetst u of u de vrije ruimte heeft overschreden. De vrije ruimte is 1,2% van het totale fiscale loon van uw werknemers. Bij overschrijding moet u 80% eindheffing betalen. Heeft u nog vrije ruimte over dan kunt u deze ruimte nog dit jaar benutten. U kunt het overschot aan vrije ruimte namelijk niet doorschuiven.
3. Transitievergoeding gaat omhoog
Houdt straks rekening met een verhoogde transitievergoeding bij ontslag. U bent namelijk per 1 januari 2018 maximaal € 79.000 in plaats van € 77.000 verschuldigd indien u een werknemer ontslaat.
Let op
U wordt volgend jaar ook enigszins tegemoetgekomen in de transitievergoeding. U wordt gecompenseerd als het gaat om een verschuldigde transitievergoeding bij ontslag van een langdurig arbeidsongeschikte werknemer. Ook is er geen transitievergoeding bij ontslag om bedrijfseconomische redenen als er een cao-regeling van toepassing is.
Het nieuwe kabinet is tevens bezig met een voorstel voor een compensatie van de transitievergoeding als u uw onderneming beëindigt vanwege pensionering of vanwege ziekte.
Btw-tips
4. Laatste btw-aangifte
In uw laatste btw-aangifte van het jaar (vierde kwartaal of de maand december) kunt u een aantal correcties opnemen over het afgelopen kalenderjaar. Welke correcties kunnen aan de orde komen?
• correctie omzetbelasting privégebruik personenauto;
• correctie privégebruik woning;
• correcties in het kader van de bedrijfskantineregeling;
• overige correcties op de aftrek van voorbelasting bij verstrekkingen aan het personeel en relatiegeschenken;
• herziening van in eerdere jaren in aftrek gebrachte omzetbelasting op investeringsgoederen.
5. Gebruik de suppletie-aangifte
Komt u erachter dat u in de afgelopen vijf jaar toch te veel of juist te weinig btw heeft aangegeven in de aangifte omzetbelasting? Dan bent u verplicht om dit aan de Belastingdienst te melden door middel van een suppletie-aangifte. Indien u deze onjuistheden niet corrigeert, riskeert u naast belastingrente ook nog eens een dubbele boete, namelijk voor het niet tijdig doen van aangifte en voor het doen van een onjuiste aangifte.
Tip
Komt u erachter dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte.
6. Einde landbouwregeling
De landbouwregeling komt per 1 januari 2018 te vervallen. Houdt u rekening met een administratieve omschakeling. Ook dient u te beoordelen wat de gevolgen zijn en of de nadelige fiscale gevolgen beperkt kunnen worden door nu al de normale btw-procedure in te zetten.
7. Vraag btw terug op oninbare vorderingen
Heeft u te maken met wanbetalers en lukt het u niet om uw vorderingen te innen? Dan kunt u de afgedragen btw terugvragen. De vordering is in ieder geval oninbaar uiterlijk één jaar na het verstrijken van de uiterste betaaldatum die tussen u en uw klant is overeengekomen. Als geen betalingstermijn is vastgelegd, dan geldt de wettelijke betalingstermijn van dertig dagen na ontvangst van de factuur door uw klant.
Tip
Breng de wanbetalers in kaart en houdt de termijnen in de gaten.
8. Meld verbreken fiscale eenheid voor de btw zo snel mogelijk
Indien u niet langer voldoet aan de voorwaarden voor het bestaan van een fiscale eenheid voor de btw, loopt de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de btw-schulden van alle ondernemingen binnen de fiscale eenheid door zolang de fiscale eenheid bestaat.
Tip
De fiscale eenheid wordt niet met terugwerkende kracht beëindigd zodat het erg belangrijk is dat u zo snel mogelijk schriftelijk aan de Belastingdienst meldt dat de fiscale eenheid moet worden verbroken.
Let op
Ook indien een deel van de fiscale eenheid wordt ontbonden, moet u dit melden bij de Belastingdienst.
Bent u op zoek naar eindejaarstips voor BV/IB- ondernemers? Klik hier.
Bent u op zoek naar eindejaarstips voor alle belastingplichtigen? Klik hier.
Bron: NBA